«کلکتیو ردکات» برنامه  کوتاه مدت و بلند مدت خود را معرفی می‌کند

برنامه کوتاه مدت تا سه ماه آینده:

  • تولید ویدیوهای یک دقیقه‌ای توسط فیلمسازان خاورمیانه‌ای و بین‌المللی به مناسبت سالگرد قتل حکومتی ژینا و جنبش «زن زندگی آزادی».
  • معرفی فیلم‌های مستقل خاورمیانه جهت نقد و بررسی.

برنامه بلند مدت تا یک سال آینده: 

  • فصلنامه آنلاین «ردکات» جهت تولید محتوای سینمایی مستقل خاورمیانه.
  • پادکست «ردکات» جهت تولید محتوای سینمایی.
  • تولید محتوا به صورت نوشتاری و جلسات نقد و بررسی  بر اساس سرفصل‌های مرتبط با سینمای مستقل خاورمیانه به صورت آنلاین به شرح زیر می‌باشد:
    • بررسی جامعه شناختی فیلم در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش ملت‌های تحت ستم بدون کشور در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش زن و فمینیسم در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش جامعه دگرباشان در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی شهر و معماری در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش و حضور بدن و برهنگی در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش ساختار قدرت، دولت و مذهب در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش اعتراضات و جنبش‌های اجتماعی در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی سانسور و خودسانسوری در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی نقش انقلاب بهار عربی در سینمای مستقل خاورمیانه.
    • بررسی سینمای مستقل کشورهای عرب، کردستان، ایران، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان، پاکستان و ترکیه.
    • نقد و بررسی نگاه اوریانتالیزم غرب به سینمای خاورمیانه.
    • بررسی نگاه دولت‌ها به سینمای مستقل خاورمیانه.
    • نقد و بررسی شیوه انتخاب فیلم‌های خاورمیانه توسط برگزارکنندگان فستیوال‌ها و پلتفرم‌های غربی
    • بررسی حضور فیلم‌های سینمای مستقل خاورمیانه در فستیوال‌های بین المللی.
    • بررسی نحوه تولید و پخش سینمای مستقل خاورمیانه در عرصه بین المللی.
    • بررسی سینمای مستقل کلکتیو.
    • تولید فیلم به سبک سینمای مستقل کلکتیو.

با توجه به موارد ذکر شده جهت ارتباطات وسیع‌تر و ایجاد گفتمان و فراگیری اهداف سینمای مستقل خاورمیانه چنانچه امکان همراهی در راستای تولید محتوا را دارید با ایمیل کلکتیو ردکات تماس بگیرید.

info@redcutcollective.com

زبان در سینمای زنان عرب: درباره زیبایی‌شناسی بیانگری و لکنت!

زبان در سینمای زنان عرب: درباره زیبایی‌شناسی بیانگری و لکنت!

نوشته: امین پاک پرور – سپتامبر ۲۰۲۴ در ساحت سینمای فمینیسم، بیان و عدم بیان، هریک چارچوبی هستند برای مقاومت در برابر ساختارهای سلطه. فیلمسازانی که در این نوشتار به بحث میگذارم، از زبان—چه در حضور و چه در غیاب آن—برای به چالش کشیدن و نقد نظام‌های استعماری و مردسالارانه...

جستار در باب زیست دوگانه‌ی زن جنوب جهان در آثار لاریسا سنسور

جستار در باب زیست دوگانه‌ی زن جنوب جهان در آثار لاریسا سنسور

نویسنده: مریم شایسته (نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا) من جهان فیلم‌های لاریسا سنسور را با عینک دو دیدی می‌بینم که تجسم روایت‌ دوگانه‌ها و دوگانگی راوی است. او هر چند در نسلی متفاوت و جغرافیایی دیگر دنیا را تجربه کرده است، اما کند و کاو در فیلم‌هایش گویی ترجمه‌ی جهان...

اشباح آشنا: هانتولوژی و ارواحی که خاطراتمان را تسخیر کرده‌اند

اشباح آشنا: هانتولوژی و ارواحی که خاطراتمان را تسخیر کرده‌اند

نویسنده: مائده معینی (نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا) فرقی نمی‌کند، حتی اگر هیچوقت هیچ روحی زیر تخت‌خوابت نبوده، آن‌ها بالاخره یک‌ جایی آن اطراف حضور داشته‌اند.  اشباح آشنا (۲۰۲۳)، لاریسا سنسور اشباحِ آشنا (۲۰۲۳)، مستند ۴۰ دقیقه‌ایِ ساخته‌ی لاریسا سنسور و سورِن...

گفتگوی مانیا اکبری و حسام یوسفی با بهمن و بهرام ارک در مورد دو فیلم حیوان و پوست 

گفتگوی مانیا اکبری و حسام یوسفی با بهمن و بهرام ارک در مورد دو فیلم حیوان و پوست 

مانیا: ارسطو با نگاه کردن به انسان و تحلیلِ او به دو بعدِ تفکر و جسم، انسان را حیوان ناطق تعریف کرد. فردریش نیچه را می‌توان در زمره‌ی اندک فیلسوفانی دانست که در سنت فلسفی غرب، برای بیان مقاصد و اهداف ژرف خود از تمثیل‌ها و تشبیه‌های حیوانی بهره جسته است. باید توجه داشت...

تصویر خاورمیانه از نگاه خاورمیانه، بررسی فیلم دیوار صوتی

تصویر خاورمیانه از نگاه خاورمیانه، بررسی فیلم دیوار صوتی

پرنیان مصطفوی- نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا فیلم دیوار صوتی، به کارگردانی احمد غصین به موضوع جنگ حزب‌الله لبنان و اسرائیل در سال 2006 می‌پردازد. این فیلم جوایز ویژه‌ای از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم هفته‌ی منتقدان جشنواره‌ی فیلم ونیز را از آن خود کرده است.  در این...

نبرد بدون سنگر – خانه بدون سرپناه

نبرد بدون سنگر – خانه بدون سرپناه

کاوشی در فیلم «تمام این پیروزی» ساخته احمد غصین نوشته امین پاک پرور - مرداد ۱۴۰۳ فیلم «تمام این پیروزی» اثر احمد غصین، کوششی است در بازآفرینیٍ وضع مردم غیرنظامی در گیر و دار جنگ لبنان به سال ۲۰۰۶. این فیلم با نمایش رنج‌های فردی و جمعی، به بررسی تأثیرات چندوجهی جنگ بر...

انگل فیلمی درباره نهایت

انگل فیلمی درباره نهایت

امین بزرگیان انگل فیلمی است کمیک-تراژیک در ژانری خاص که پیش ازین در فیلم‌هایی چون "Life is Beautiful" اثر روبرتو بنینی (Roberto Benigni) دیده بودیم. در "Life is Beautiful"، بنینی زوج خوشبختی را تصویر می‌کند که پدر شوخ‌طبع خانواده با همسر و فرزندش وارد تراژیک‌ترین...

آندریا لوکا زیمرمان، یک غریبِ راه

آندریا لوکا زیمرمان، یک غریبِ راه

نویسنده: آرمین اعتمادی سینمای آندریا لوکا زیمرمان، اساساً درباره‌ی فضای خالی و روایت‌نشده‌ی بین سطور است. او دست روی انسان‌های رانده‌شده‌ای می‌گذارد که در رسانه، در تاریخ و در هیچ متریال قابل فروش دیگری، اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، گو اینکه وجود ندارند. آندریا...

گفتگوی ردکات با «شادی کرم‌رودی» درباره‌ی دو فیلم کوتاهش « آبی می‌شود و هرگز، گاهی، همیشه » 

گفتگوی ردکات با «شادی کرم‌رودی» درباره‌ی دو فیلم کوتاهش « آبی می‌شود و هرگز، گاهی، همیشه » 

هرگز، گاهی، همیشه، ترنج با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. آبی می‌شود، پری سعی دارد تا بر خشونت خانگی که برادرزاده سه ساله‌اش متحمل شده، سرپوش بگذارد. بیوگرافی:  شادی کرم‌رودی، بازیگر و فیلمساز ایرانی،  متولد ۱۳۶۹ در تهران است و...

گفتگوی ردکات با مریم بختیاری درباره فیلم کوتاهش « بالا افتادن »

گفتگوی ردکات با مریم بختیاری درباره فیلم کوتاهش « بالا افتادن »

خلاصه فیلم: شبی در شرکتی که آدم ها به آن خواب سفارش می دهند،خواب مردی مطابق سفارشش پیش نمی رود. مریم بختیاری فیلمساز و بازیگر متولد ۱۹۹۵ در تهران است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشکده‌‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. فیلم کوتاه اول او "بالا افتادن" موفق...