کۆلێکتیوی ڕێدکات چالاکییەکانی دەست پێدەکات

کۆلێکتیوی “ڕێدکات” لە سینەماکارانی سەربەخۆ پێکهاتوە کە بە پشتبەستن بە ئەزموون و زانیاری کۆمەڵایەتی هەنگاو بۆ بەهێزکردنی پەیوەندی نێوان سینەماکارانی سەربەخۆ لە ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاست دەنێت. کۆلێکتیوی “ڕێدکات” هیواخوازە بە بەزاندنی سنوورەکان و دروستکردنی هەڵێک بۆ یەکگرتنی سینەماکارانی سەربەخۆ، بەتایبەتی سینەماکارانی ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاست و بە تاقیکردنەوەی فۆرمی نوێ و داهێنەرانە، بتوانێت لە هەڵسوکەستی سەرمایەداریانەی ناو سینەما و بەتایبەتی شێوازەکانی بەرهەمهێنان و دابەشکردن  ڕزگاری بێت.

 

سانسۆر و سەرکوتکردن و کۆنترۆڵکردنی سینەماکاران، چ لەلایەن حکومەتە تۆتالیتارییەکانەوە لە ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاست یان لەژێر ڕکێفی بارودۆخی کاڵاسازییە جیهانییەکاندا، ئاسۆی سینەمای سەربەخۆی ڵێل کردووە. “ڕێدکات”  نا دەڵێت بە کۆنترۆڵکردنی سیستماتیک، شێوازی جۆراوجۆری سانسۆر و خۆسانسۆری و هەوڵدەدات ببێتە شوێنێک بۆ دەربڕینی ئازادی بیرۆکەی سینەماکارانی سەربەخۆ. ڕێگای ئەڵتەرناتیوی “ڕێدکات” بە خوێندنەوە و ناسینی “سینەمای سەربەخۆی کۆلێکتیو”دا تێدەپەڕێت. تەرکیز لەم ئاڕاستەیەدا سینەماکارانی سەربەخۆ دەبن کە لە دژی چەوساندنەوەی چینایەتی و چەوساندنەوەی رەگەزی و جێندەری و چەوساندنەوەی نەتەوەیی خەباتیان کردووە و هەمیشە هەوڵیان داوە پێکهاتەکانی ستەم و هەژموونی دیار و ئاشکرا بکەن.

 

بە پشتبەستن بە خەباتی ڕزگاریخوازانەی ژنان و شوناسی ڕەگەزی و جێندەری و گەلانی ستەملێکراوی ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاست و لە پێوەندی لەگەڵ سەرهەڵدانی پێشکەوتنخوازانە و گشتگیرانەی “ژن ژیان ئازادی” لە کوردستان و ئێران، یەکێک لە ئامانجەکانی کۆلێکتیوهەوڵدان بۆ نزیک کردنەوەی مەعریفە و کردار و هاوکاری نێوان سینەماکارانە. “ڕێدکات” هەوڵ دەدات بەرخۆدان و خەباتی کۆمەڵایەتی لە دژی ستەمکاری و پەیوەندی سەرمایەداری کە لە سینەما و کۆمەڵگەی هونەری ڕۆژهەڵاتی ناوەڕاستدا هەیە، بەهێزتر بکات و هاودەنگیی نێودەوڵەتی بە ئاراستەی “سینەمای سەربەخۆی کۆلێکتیو” بەدی بێنێت.

جستار در باب زیست دوگانه‌ی زن جنوب جهان در آثار لاریسا سنسور

جستار در باب زیست دوگانه‌ی زن جنوب جهان در آثار لاریسا سنسور

نویسنده: مریم شایسته (نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا) من جهان فیلم‌های لاریسا سنسور را با عینک دو دیدی می‌بینم که تجسم روایت‌ دوگانه‌ها و دوگانگی راوی است. او هر چند در نسلی متفاوت و جغرافیایی دیگر دنیا را تجربه کرده است، اما کند و کاو در فیلم‌هایش گویی ترجمه‌ی جهان...

اشباح آشنا: هانتولوژی و ارواحی که خاطراتمان را تسخیر کرده‌اند

اشباح آشنا: هانتولوژی و ارواحی که خاطراتمان را تسخیر کرده‌اند

نویسنده: مائده معینی (نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا) فرقی نمی‌کند، حتی اگر هیچوقت هیچ روحی زیر تخت‌خوابت نبوده، آن‌ها بالاخره یک‌ جایی آن اطراف حضور داشته‌اند.  اشباح آشنا (۲۰۲۳)، لاریسا سنسور اشباحِ آشنا (۲۰۲۳)، مستند ۴۰ دقیقه‌ایِ ساخته‌ی لاریسا سنسور و سورِن...

گفتگوی مانیا اکبری و حسام یوسفی با بهمن و بهرام ارک در مورد دو فیلم حیوان و پوست 

گفتگوی مانیا اکبری و حسام یوسفی با بهمن و بهرام ارک در مورد دو فیلم حیوان و پوست 

مانیا: ارسطو با نگاه کردن به انسان و تحلیلِ او به دو بعدِ تفکر و جسم، انسان را حیوان ناطق تعریف کرد. فردریش نیچه را می‌توان در زمره‌ی اندک فیلسوفانی دانست که در سنت فلسفی غرب، برای بیان مقاصد و اهداف ژرف خود از تمثیل‌ها و تشبیه‌های حیوانی بهره جسته است. باید توجه داشت...

تصویر خاورمیانه از نگاه خاورمیانه، بررسی فیلم دیوار صوتی

تصویر خاورمیانه از نگاه خاورمیانه، بررسی فیلم دیوار صوتی

پرنیان مصطفوی- نویسنده تحریریه مدرسه فیلم ماجرا فیلم دیوار صوتی، به کارگردانی احمد غصین به موضوع جنگ حزب‌الله لبنان و اسرائیل در سال 2006 می‌پردازد. این فیلم جوایز ویژه‌ای از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم هفته‌ی منتقدان جشنواره‌ی فیلم ونیز را از آن خود کرده است.  در این...

نبرد بدون سنگر – خانه بدون سرپناه

نبرد بدون سنگر – خانه بدون سرپناه

کاوشی در فیلم «تمام این پیروزی» ساخته احمد غصین نوشته امین پاک پرور - مرداد ۱۴۰۳ فیلم «تمام این پیروزی» اثر احمد غصین، کوششی است در بازآفرینیٍ وضع مردم غیرنظامی در گیر و دار جنگ لبنان به سال ۲۰۰۶. این فیلم با نمایش رنج‌های فردی و جمعی، به بررسی تأثیرات چندوجهی جنگ بر...

انگل فیلمی درباره نهایت

انگل فیلمی درباره نهایت

امین بزرگیان انگل فیلمی است کمیک-تراژیک در ژانری خاص که پیش ازین در فیلم‌هایی چون "Life is Beautiful" اثر روبرتو بنینی (Roberto Benigni) دیده بودیم. در "Life is Beautiful"، بنینی زوج خوشبختی را تصویر می‌کند که پدر شوخ‌طبع خانواده با همسر و فرزندش وارد تراژیک‌ترین...

آندریا لوکا زیمرمان، یک غریبِ راه

آندریا لوکا زیمرمان، یک غریبِ راه

نویسنده: آرمین اعتمادی سینمای آندریا لوکا زیمرمان، اساساً درباره‌ی فضای خالی و روایت‌نشده‌ی بین سطور است. او دست روی انسان‌های رانده‌شده‌ای می‌گذارد که در رسانه، در تاریخ و در هیچ متریال قابل فروش دیگری، اثری از آن‌ها دیده نمی‌شود، گو اینکه وجود ندارند. آندریا...

گفتگوی ردکات با «شادی کرم‌رودی» درباره‌ی دو فیلم کوتاهش « آبی می‌شود و هرگز، گاهی، همیشه » 

گفتگوی ردکات با «شادی کرم‌رودی» درباره‌ی دو فیلم کوتاهش « آبی می‌شود و هرگز، گاهی، همیشه » 

هرگز، گاهی، همیشه، ترنج با دانستن رازی درباره خواهر دبیرستانی‌اش، در برزخ تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. آبی می‌شود، پری سعی دارد تا بر خشونت خانگی که برادرزاده سه ساله‌اش متحمل شده، سرپوش بگذارد. بیوگرافی:  شادی کرم‌رودی، بازیگر و فیلمساز ایرانی،  متولد ۱۳۶۹ در تهران است و...

گفتگوی ردکات با مریم بختیاری درباره فیلم کوتاهش « بالا افتادن »

گفتگوی ردکات با مریم بختیاری درباره فیلم کوتاهش « بالا افتادن »

خلاصه فیلم: شبی در شرکتی که آدم ها به آن خواب سفارش می دهند،خواب مردی مطابق سفارشش پیش نمی رود. مریم بختیاری فیلمساز و بازیگر متولد ۱۹۹۵ در تهران است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشکده‌‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. فیلم کوتاه اول او "بالا افتادن" موفق...

گفتگوی ردکات با پیوند اقتصادی درباره‌‌ فیلم کوتاهش تجزیه

گفتگوی ردکات با پیوند اقتصادی درباره‌‌ فیلم کوتاهش تجزیه

پیوند اقتصادی متولد سال ۱۳۷۵ در تهران و فارغ التحصیل رشته‌ی سینما، گرایش تدوین از دانشگاه هنر تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی ادبیات نمایشی در دانشگاه تربیت مدرس است. او تجربه‌ی تدوین بیش از ۳۰ فیلم کوتاه و یک فیلم بلند را دارد. تجزیه اولین فیلم به نویسندگی و...